RAMSELE (SGT) En känd klassisk Chevrolet, årsmodell 1957, ingick i arvet till bröderna Johannesson i Ramsele. Deras pappa Torsten hade haft den som bruksbil i fyrtio år och i mitten av juli i år blev bilen en rolig attraktion när den visades på ”Classic och Veteransfordonsdagen” i Ramsele.
Det blev sonen Anders Johannesson som till slut blev ägare av bilen. Båda bröderna Anders och Lennart tycks ha ärvt intresset för fina bilar och är ägare till veteranfordon. Just den här dagen i juli stod faderns gamla Chevrolet i centrum, i ädel tävlan med en stilig Jaguar som Lennart Johannesson har i sin ägo.
– Pappa hade fått för sig att han ville ha just en Cheva, berättar Anders.
– Han var på besök i Stockholm hos själva generalagenten för GM och snokade lite i hamnen. Det var 1957. Han fick syn på bilar som stod på en vagn på kajen. Gick in och frågade om någon av bilarna var till salu. Han hade väl fått lite pengar över, bilverkstaden i Ramsele gick bra då. Han tjatade hela dagen tills de gick med på att sälja till ”den envise norrlänningen”, helt utanför alla regler. Bilen hade inget batteri, inga däck, bara fälgar och tom tank. Det sattes på däck och han kunde köra hem. På den tiden gick det många amerikanare på byn och han jobbade mycket med dem och visste att det var bra bilar. Jag tror han gav 16 900 kronor för bilen.
Torsten Johannesson använde bilen som bruksbil i sin firma Biltjänst i Ramsele. Han skulle ha en rejäl bil och rymlig skulle den vara. Dragkrok var det första som sattes på.
– Han körde bilen tills han var över åttio år. Så kom han in en dag och sa: ”Nu är det färdigkört. Jag bemästrar inte bilen”, berättar Lennart.
Bilen hade gått 42 000 mil, var brukssliten och repig. Den var helt komplett, inte krockad, men repig.
– Pappa hade skött bilen noga. Nu är den igenkänd av folk som växt upp här.
Anders berättar att han skruvat loss allt som går för att återställa bilen i nytt skick. Det har tagit ett och ett halvt år, bara vissa kromdetaljer är nya. Taket är bytt, klädseln har tvättats, men är densamma. En fläkt finns kvar i bakrutan av nostalgiskäl. Fadern var piprökare.
– Bilen har funnits i familjen i hela livet. Bilen har fått ett affektionsvärde som aldrig går att värdera, säger bröderna Johannesson.
Bilintresset har i varje fall gått i arv till dem och vi får en berättelse om den nyligen nedlagda ”Föreningen Saab 92h”. Det är dock en annan historia, som pappa Torsten Johannesson ligger bakom. Han byggde ihop en bil och en husvagn och så föddes i Ramsele världens första husbil byggd på en Saab 92. Men, som sagt, det är en helt annan historia.
INGER KRAFT ETZLER
TEXT OCH FOTO