HAMMERDAL (SGT) En dryg månad före jul råder högtryck i Jämtlands Tunnbrödsbageri i Hammerdal.
– Vi får köra nattskift under måndagarna för att möta efterfrågan, säger vd Christin Svensson.
Som andra företag tog Jämtlands Tunnbrödsbageri stryk under covidpandemin. Ordrarna nästan försvann från hotell och restaurangnäringen. Däremot fortsatte butikerna att beställa brödet från Hammerdal.
– Det var tufft. Under pandemin tappade vi som mest 42 procent av omsättningen och vi fick korttidspermittera personal, säger vd Christin Svensson.
– Sedan vände det under förra sommaren och vi fick en bra höst- och julförsäljning.
Hon uppger att sedan dess råder högtryck i bageriet som producerar 10 000 till 20 000 tunnbrödskakor varje dag, vilket ger upp till drygt 2,5 miljoner kakor varje år.
Företaget förser butiker, hotell och restauranger i främst Jämtland/Härjedalen med mjukt och hårt tunnbröd.
Bageriet samarbetar med grossisten Polfärskt vilket gör att brödet också når kunder i Ljusdal, Sundsvall, Örnsköldsvik och Umeå.
– Vi levererar också till Goda i Östersund som producerar tunnbrödschips, berättar vd:n.
Företaget producerar också Aspåsskorpan som går till butiker.
Christin Svensson berättar att hon växt upp med tunnbrödsbak.
– Mamma och pappa bakade i bagarstugan i Gåxsjö, så jag känner mycket för det här, säger hon.
Hon berättar att bageriet startade under 1970-talet med namnet Flata tunnbröd.
– Jag jobbade vid Sikåssågen som ekonom, men tyckte det skulle vara spännande att driva eget, så 2005 köpte jag bageriet och drev det i Strömsund fram till 2008. Lokalerna var dock för små så jag flyttade verksamheten till Hammerdal och då bytte företaget namn till Jämtlands Tunnbrödsbageri, säger Christin Svensson.
Hon leder ett bageri som beräknas omsätta nära elva miljoner kronor under 2021/2022 med åtta anställda och som går in i en intensiv arbetsperiod.
För att klara högtrycket har bageriet infört nattskift under måndagsdygnet och tagit in extra personal.
– Det kan bli fler nattskift eftersom vi vet att det blir mer att göra när vi går in i julmånaden, säger Christin Svensson.
Bageriet har kapacitet att höja produktionen, men hon vill vänta med att öka takten eftersom hon vill ha utrymme att öka produktionen under senare delen av julmånaden.
Under ”vanliga” arbetsskift tar bageriet fram 15 till 18 stycken 30 liter stora degar.
– Dagarna före jul får vi öka till 30 degar.
Inför helgerna ska bageriet leverera tunnbröd till julmarknaden i Gamla Stan i Stockholm och till den gigantiska julmarknaden på Liseberg i Göteborg.
Hon är glad att företaget överlevt pandemin men ser ändå orosmoln.
– Effekterna av pandemin hann knappt gå över så kom kriget i Ukraina vilket lett till högre priser på råvaror. Mjölpriset har gått upp med 33 procent och priserna har också stigit på emballage och transporter.
– Och det blir svårt att kompensera prisökningarna, säger Tunnbrödsbageriets vd.
Hon vet att det råder tuff konkurrens på tunnbrödsmarknaden.
– Men det är kul att det är fler om utbudet och vi gynnas av att folk blir alltmer intresserade av att köpa lokalt producerade produkter.
Text och foto: Tommy Norin