I Strömsund finns Sveriges bästa OKQ8-mack på att sälja mat. Det står klart efter att macken deltog i en nationell tävling, där alla OKQ8-stationer i tretton distrikt tävlade i ”Ökning antal artiklar per kund” i varugruppen mat, under en tidsbestämd period i somras.
Distriktet ”Egen regi norr” innefattar femton stationer i Jämtland, Härjedalen, Västernorrland samt Hälsingland och i hård konkurrens stod till slut Strömsund som segrare. Efter att respektive distriktsmästare i landets regioner utsetts fick dess försäljningschefer nominera sin egen station och dess personal till varför de borde vinna det stora och nationella priset.
Tävlingsjuryn, som bestod av
OKQ8:s ledningsgrupp, tittade på flera faktorer när de skulle utse Sverigemästaren. Förutom ”Ökningen av antal artiklar per kund och stationschefernas nomineringar, tittade de på finansiella nyckeltal samt hur stationerna sköttes i sin helhet.
”Med stort Food-engagemang, stark kraft i vårt gemensamma arbetssätt utmärker sig OKQ8 Strömsund och väljs därför till årets vinnare”, löd juryns motivering.
Priset bestod av att OKQ8:s ledningsgrupp från huvudkontoret i Stockholm åkte upp till Strömsund och löste av försäljningschefen Benny Lidbom och hans personal under ett dygn.
– Det var verkligen kul att vi kunde lämna över macken så att all personal fick följa med. Det är de verkligen värda, sa Benny Lidbom vid ankomsten från sitt lediga dygn.
Benny berättar att han och hans anställda började med ett besök på Boda Borg äventyrshus i Östersund. Därefter bar det i väg upp till Åre för spa, middag och övernattning.
– Alla var nöjda med resan och det blev en bra teambuildingaktivitet, summerar Benny dygnet med personalen.
Även ledningsgruppen var nöjda med sin insats som både bestod av att sköta den dagliga driften, samt att Benny hade lämnat över en ”att göra-
lista” som de skulle bocka av under sin tid på stationen.
– Vi har bland annat skött kassorna, flyttat om en del varor i butiken, putsat fönster, städat pumparna och bytt till vinterdäck på hyrbilarna, berättar Peter Jansson från ledningsgruppen, tillika OKQ8:s Sverigechef.
Kassabemanningen delades mellan flera ur ledningsgruppen och alla var eniga om att Strömsunds station var en av de trevligaste de besökt.
– Inte nog med att stationen ligger fantastiskt fint, ni måste ha landets trevligaste kunder också, berömde Camilla Kinert, medan hon langade korv till hungriga kunder.
Det var genomgående nöjda röster från kunder som hördes och Strömsunds personal och sortiment fick högsta betyg.
– Jag stannar alltid till här för en kaffe och något ätbart när jag är i trakterna. Ett bra sortiment och trevlig personal gör det trivsamt och gott, berömmer Maud-Britt Lind från Jormlien.
Ute i butiken har nu Camilla fått lämna korvgrytorna och rycka in för att hjälpa Bosse Danielsson från Öhn med att hitta olja till styrservon på sin bil.
– Här finns det mycket, både för bilen och mig själv, och personalen är alltid hjälpsam, berömmer Bosse.
Efter en genomgång med svenska försäljningschefen, Dejan Hrnjez, var det dags för ledningsgruppen att lämna tillbaka en nystädad och putsad station till Benny och ordinarie personal.
– Hit kommer vi gärna fler gånger, var en av de kommentarer som hördes mest bland medlemmarna i en trött men nöjd ledningsgrupp.
Text och foto: Sten Strömgren