BACKE (SGT) Svante Westin på Fjällsjöterminalen svarar för den största investeringen i Backe på decennier när virkesterminalen utökar sin kapacitet. Totalt 11,5 miljoner kronor ska investeras med stöd från Europeiska regionala utvecklingsfonden och regionen, vilket gör att järnvägsspåret kan förlängas och mer virke kan hanteras på kortare tid. Stödet krävde en förordningsändring av regeringen som trädde i kraft 1 juli.
– Klart jag är glad i dag! Det har krävt två års jobb med myndigheterna, och Anders Blomberg på SUAB ska ha en eloge för sitt arbete med detta. Här finns asfaltytor som en gång kostade över 35 miljoner kronor, totalt är anläggningen på 18,5 hektar. Terminalen kommer att ha kameramätning av virke och kameraövervakning av området, och med längre spår för timmertågen blir det en bättre logistik när vi slipper skota fram virket. Vi förlänger järnvägen från 120 meter till 540 meter in på området, berättar en glad Svante Westin.
– Nu väntar vi bara på tillstånd från miljödomstolen för att kunna lagra upp till 80 000 m3f med bevattning.
För närvarande kommer det ett tåg i veckan med femton vagnar som ska jämföras med trettio vagnar i framtiden. Logistiken blir enklare. Om kostnaderna för lastbilstrafik ökar kommer tågspåret än mer till pass påpekar Westin. 2009 tog han över sågen och området och skapade Fjällsjö Bioenergi AB med tillverkning av briketter, vilket kommer att fortsätta parallellt med terminalarbetet. Lagring av virket sker mestadels för SCAs räkning. Omsättningen är i dag cirka fyra miljoner kronor och sysselsätter tre personer.
– Det kan totalt bli fem jobb med lite flyt, säger Svante Westin.
– Det är roligt att det händer något och kommer in pengar! Det gör att jag kan utveckla verksamheten ännu mer!
INGER KRAFT ETZLER
TEXT OCH FOTO