STRÖMSUND (SGT) Det har skett stora förändringar hos Nordqvists Billackering sedan Kent Nordqvist tog över firman efter sin pappa.
– Farsan startade 1958 och jag började hos honom direkt efter skolan. Vi är åtta syskon och jag var väl den som hade mest tålamod, säger Kent. Det var han och hans pappa Ruben som byggde upp verksamheten på Näset efter att ha hyrt och därefter köpt mark och lokaler av kommunen.
– Vi har varit duktiga på att följa med i materialutvecklingen. Det går upp och ner med hur det ska vara. Från början var det vattenslipning som gällde och så blev det torrslipning och sen tillbaka igen till våtslipning. Det är ett hantverk, man skapar hela tiden.
– Branschen förnyas miljömässigt. Det är utbildningar hela tiden och det ska vara papper på allting. Vi är certifierade, kraven på reparationer är högre. Det är jag och Jesper Johansson som jobbar med bilarna, mest krockskador. Jesper är specialiserad som plastreparatör. Vi gör en miljöinsats för varenda grej vi kan laga! Det bär sig oftast att reparera jämfört med att köpa en ny bil, säger Kent.
Billackeringsverkstaden är välstädad, var sak på sin plats. Inga dammkorn ska finnas i luften. Det märks att det är en garvad hantverkare som driver företaget. Kent konstaterar att det vid något tillfälle visade sig vara en skillnad i lackjobben på en verkstad vid kusten och här i inlandet.
– Där fick de blåsor i lacken, men vi hade inga problem. Vi utbytte erfarenheter med varandra. Höjde man bara temperaturen två till tre grader i lokalen så fixade det sig. Här var det aldrig några problem för luften är torr.
– Det är problem idag att få tag på hantverkare här i inlandet i den här branschen. Jag antar att det är storstäderna som lockar, säger Kent.
Utbildning och kurser pågår hela tiden. Det har blivit resor till USA, men också till Dubai där tyska firmor testar produkter. Medvetenheten om miljö och skydd i arbetet är a och o.
– Det kommer hela tiden nya produkter. UV-grunder verkar komma mer och mer och är täta och bra. Tidigare innehöll metalliclackerna mycket lösningsmedel, nu är det vattenburet. Klarlack läggs på alla färger, det är alltid minst två skikt vi lackerar och är minst två skikt vi lackerar och många nya bilar har tre skikts lackering.
– Vi tar emot praktikanter, jag känner att det är min skyldighet, men det är ingen bransch man kan gå en snabbkurs i. Nu tar jag på mig plåtjobb också. Jag har aldrig behöv jaga jobb, det har alltid varit fullt upp.
– Vi gör investeringar varje år, det är utbildningar, förhandlingar med försäkringsbolagen. Jag kan branschen, och är mån om kvalitén i jobbet. Min garanti är nöjda kunder, konstaterar Kent Nordqvist.
Text och foto: Inger Kraft Etzler