LILLHOLMSJÖ (SGT) Det jäser i byn Lillholmsjö över situationen med den dåliga telefonin. De boende i byn som vi talar med, är upprörda. Företagare har stora problem att driva sina företag effektivt.
”Den huvudsakliga försörjningen i byn sker via turism” meddelar Wikipedia. Men detta är svårt när telefonin inte fungerar. Ett exempel är det anrika Gästis, som ligger mitt i byn, eller Lillholmsjö Gästgivaregård som det egentligen heter. Nils-Erik Johansson har drivit den i 40 år. Campingen tvärs över vägen ingår också, med ett femtiotal bäddar.
Den fasta telefonin går inte att använda, trots att den skulle det enligt abonnemanget. Nils-Erik tittar efter i sin kalender och förklarar:
– Jag felanmälde till Telia den 24 augusti men ingen förbättring har skett under de två månaderna sedan dess. Sedan dess har jag felanmält ett par gånger till och även åkt in till Telia-butiken i Östersund. Dit är det närmare sju mil enkel väg. Jag for också till en annan plats för att kolla grejerna, men allt fungerade.
Wifin fungerar för Nils-Erik, men det går inte att ringa ut eller få samtal på den fasta telefonin i receptionen till gästgivargården.
– Detta inverkar absolut på mitt företag, för det är många som ringer i vanliga fall. Exempel jägare som vill köpa jaktkort som jag säljer och som vill bo på campingen. Och snart stundar slädhundssäsongen, då vill många komma hit för att träna.
– Jag har därför tvingats köpa en mobiltelefon, men den fungerar bara av och till, någon gång ibland. Det är helt bedrövligt! ”Telia har sökt er” kommer upp ibland på den men jag kan ju inte ringa tillbaka. Tänk, med kopparnätet fungerade allt!
På Gysgården, några hundra meter från Gästis, bor Gunnar och Barbro Jacobsson. För omkring ett halvår sedan dog den fasta telefonin helt och hållet. När vi kör upp på gården har de precis besök av en granne – som behöver ringa.
– Ja, det finns ett ställe i huset där det är täckning. Det är i ena hörnet av vardagsrummet, bakom en fåtölj, förklarar Gunnar och tillägger:
– Men då får man inte röra på sig utan stå absolut stilla!
Bakom fåtöljen står de alltså och trycker för att kunna ringa på mobilen. Men samtalen klipps ändå ofta av.
– Jag vet att de som ringer upplever det som frustrerande att samtalen klipps, ibland efter 30 sekunder. ”Varför lägger du på”, får vi ofta höra. Det går ju inte att sköta ett företag på det här sättet. Nu försöker vi göra det via Messenger – men hur effektivt och proffsigt är det, undrar Barbro.
Paret Jacobsson handlar med foder: hö och halm. De har också stugor, kanoter och säljer fiskekort till sjön Gysen i närheten samt jaktkort. De har också haft legotillverkning, såg, kennel, hästuppfödning, ridläger, fött upp köttdjur och annat, för paret är riktiga mångsysslare.
– Situationen med telefonin har helt klart lett till ett inkomstbortfall, förklarar Gunnar bestämt.
– Mer än hälften av inkomsten, faktiskt! Det är inte alls bra, för som pensionärer med låga pensioner behöver vi arbeta med vårt företag. Vi är mycket aktiva och har många kontakter och dem behöver vi hålla vid liv. Och inkomstbortfallet är inte coronarelaterat, det vill jag förtydliga.
Även Gunnar och Barbro har försökt kontakta Telia ett flertal gånger, också utan resultat. Och när vi ska lämna gården, kommer en annan granne – som behöver ringa.
– Jo, flera grannar kommer hit för att ringa, vi har det tydligen bäst, säger Gunnar.
Tidningen har kontaktat Telia för kommentar om situationen i Lillholmsjö. Mattias Borrelid, pressansvarig på Telia, förklarar:
– Sett till det aktuella området i Jämtland är vi just nu i slutfasen av moderniseringsarbetet. Vi gör vad vi kan för att orsaka så lite påverkan som möjligt för våra kunder under arbetets gång. Vår målsättning är att vårt nät och digitaliseringen ska möjliggöra att företag ska kunna verka och utvecklas i hela landet, i Lillholmsjö och i Stockholm. Vilka lösningar som finns tillgängliga varierar och företagarna får gärna ta kontakt med vår kundtjänst för att se över vilken lösning som finns tillgänglig för att passa det enskilda företagets behov.