Fredagen den 8:e februari gick årets UF-mässa i Strömsund av stapeln. Nio UF-företag ställde ut och mässan hade i år kryddats med Dundernästet, en lokal variant av TV-succén Draknästet. När vinnarna av bästa pitch och bästa monter skulle koras, utsåg en enhällig jury Hanna Rönnberg från Hoting som dubbel segrare.
Årets UF (Unga Företagare)-mässa genomfördes på Folkets Hus i Strömsund och deltagarna var andraårselever från Hjalmarströmerskolan. Totalt ställde nio UF-företag ut, varav fem deltog i årets nyhet, Dundernästet. En lokal variant av TV-programmet Draknästet där företagare får presentera eller som det heter i Draknästet, pitcha sitt företag, sin affärsidé och med detta hoppas locka till investeringar i företaget.
Det var en imponerande bredd bland ungdomsföretagen som visade upp sin verksamhet och produkter. Där fanns allt från hembakat bröd, graverade glas, modeprodukter, glasunderlägg av spillbitar från golvmattor, försäljning av begagnade mobiltelefoner, miljövänliga dryckesflaskor, kryddblandningar, elektriska salt och pepparkvarnar till konst tillverkad av återvunna hagelpatroner.
Själva mässan pågick under fyra timmar och en strid ström av besökare gick runt bland utställarna. Det handlades också en hel del av de unga företagarna som alla var förberedda med Swish-nummer att betala till. Förutom alla besökare så gick även Dundernästets jury runt bland utställarna och där ställdes det många frågor om hur de unga företagarna tänkt när de byggt montern, hur de presenterar sina produkter och andra kniviga frågor.
– Jag är imponerad av den kreativitet och företagsamhet som uppvisas här i dag, sa Patrik Semb, IKEA for Business som tillsammans med sina kollegor Katja Nyqvist och Strömsundsbördiga Ida Ragnvaldsson gick runt och pratade med alla utställare.
Bland utställarna fanns även industriföretaget engcon, ICA, Landsbygdsutvecklarna Leader 3sam samt Unga Företagare som också står bakom hela arrangemanget.
– Detta är ett ypperligt tillfälle att träffa företagsamma ungdomar och förhoppningsvis framtida medarbetare, menade Jens Karlsson och Viktoria Winberg från engcon.
Efter fyra timmars mässa var det dags för deltagarna i Dundernästet att pitcha sina företag och affärsidéer för en allvarlig jury bestående av Patrik Semb, Katja Nyqvist och Ida Ragnvaldsson från IKEA. Annika Johnson och Henrik Engman, Länsförsäkringar Jämtland. Sara Månsson, Ung företagsamhet. Martin Andersson, ICA Strömsund. Linnea Bergström, Leader 3sam och Patrik Jämteborn, Näringslivschef Strömsunds kommun.
De fem företagen gjorde alla fina presentationer och efter ett svårt juryarbete stod det klart att båda priserna Bästa pitch och Bästa monter gick till Hanna Rönnberg från Hoting som imponerade stort på Juryn. Dels föll hennes produkt, återvunna hagelpatroner som skapats till vacker konst i juryns smak och detta spetsades sedan med en bra affärsidé och produktpresentation. Utöver det imponerades juryn av hennes fina monter och det framträdande hon hade där. Den dubbla vinsten belönades med 5 000 kronor från Länsförsäkringar och en komplett arbetsplats från IKEA och det var en glad vinnare som trött men lycklig packade ned sin monter efter en lång dag.
– Det har varit jättekul att få göra detta och jag är så glad över vinsterna och den uppskattning jag fått idag summerar Hanna UF-dagen.
Dundernästet pitchtävling
1) Jämthagel UF, 5000 kronor från Länsförsäkringar
2) North Clever UF, 3000 kronor från Länsförsäkringar
3) Rain Drop UF, 2 000 kronor från Länsförsäkringar
Bästa monter och framförande
1) Jämthagel UF, komplett arbetsplats från IKEA
2) Eightysix UF, del av arbetsplats från IKEA
3) North Clever UF, del av arbetsplats från IKEA
Fakta Ung Företagsamhet:
Som en del av Ung Företagsamhets verksamhet får elever på gymnasiet möjligheten att starta och driva företag, från affärsidé och marknadsanalys till finansiering, marknadsföring, försäljning och hållbar ekonomi. Eleverna väljer sedan själva om de vill driva företaget vidare i en annan form, till exempel i ett aktiebolag. Ung Företagsamhet finns över hela Sverige genom ett nationellt kansli och 24 regionala föreningar. Organisationen stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.
Text & foto: Sten Strömgren