STRÖMSUND (SGT) Projektet Handelsplats Strömsund går ut på att utveckla Strömsunds centrum som en attraktiv handelsplats för besökare och lokalbefolkning. Det är Strömsunds köpmannaförening som håller i trådarna med Jörgen Olofsson som ensam projektledare. Hans första prioritet blir att sätta upp informationsskyltar på Vattudalstorget.
Avbefolkning och en ständigt ökad e-handel var två starka skäl till att Strömsunds köpmannaförening sökte ett projekt genom Leader 3sam (en ideell förening som arbetar med att stötta innovativa lösningar på landsbygdens utmaningar) för att kunna utveckla och bevara handeln.
Jörgen Olofsson, som sedan länge suttit med i föreningen, kände i samband med sin ”pensionering” som chef på Coop, att detta var ett projekt som låg honom varmt om hjärtat. Sedan den 1 september i fjol är han engagerad i projektet Handelsplats Strömsund. Där är Jörgen ensam projektledare, Marie Simonsson är processledare samt en projektgrupp där Adrian Persson och ICA Simonssons chef Thomas Lundström finns som bollplank.
”Hur ska Strömsunds inner- och yttermiljö förbättras?”, ”Finns det varor och tjänster som skulle behövas i Strömsund?” och ”Hur rekryterar vi nya företag?” är några av de frågor som köpmannaföreningen och Jörgen Olofsson ställt till allmänheten, bland annat genom workshops och intervjuer.
Andra frågor har varit upplevelser, samarbeten, marknadsföring, aktiviteter, e-handel, öppettider och möjlighet att dra större nytta av europavägen som går genom centrum.
– Handel är så mycket mer än hur vi ska kunna sälja mer. Besöksnäringen är jätteviktig.
Alla idéer som hittills kommit in håller på att sammanställas och utifrån dem ska man arbeta vidare för att skapa ett mer levande centrum. Om Jörgen själv får välja något som bör prioriteras för ett attraktivare Strömsund så är det skyltar.
– Det finns absolut inga informationsskyltar om hur det är i Strömsund. Vi saknar också informationsskyltar från Ramselehållet och från Gäddedehållet.
Är det verkligen så illa?
– Ja! En okänd vet ju inte vart biblioteket ligger.
– Vi säger att Vildmarksvägen är vårt största besöksmål, men vi har ingen skylt som vi visar var den finns. Eller jo, först när man svänger av mot Gäddede står en skylt inkapslad i ett buskage, men hur ska en turist få syn på den?
Hur ser det ut med handeln då?
– Får vi folk att stanna en timme eller en dag till så vill de handla och då kan handeln överleva eller utvecklas till och med.
– Då det är många som handlar över nätet skulle en mobil-app komma väl till pass. Du kan sitta hemma i soffan och hitta till alla lokala butiker och deras utbud.
Jörgen Olofsson hoppas på en lösning snart. För försvinner de lokala butikerna kommer snart inte förskola eller skola finnas kvar. Detsamma gäller för de stora industriföretagen som det går bra för och som man är stolt över.
Trots det är han ändå hoppfull inför framtiden och har börjat skissa på en vision för hur Strömsund som centralort ska se ut om tio år.
– Man måste våga lita på att kommunen vill satsa och av det samtal jag fört med dem låter det väldigt positivt.
– Jag förstår ju att det inte finns oömt med pengar så man måste prioritera. Samtidigt är det jätteviktigt att Strömsund blir så bra som möjligt. Sen finns det ju de som säger ”Men Hammerdal, Backe, Rossön, Hoting och Gäddede då?” Ja, det måste bli senare i sådant fall. Vi måste börja någonstans. Man kan inte skjuta hejvilt åt alla håll och kanter för då blir det ingenting.