Motorfantasten Dulle med många strängar på sin lyra

Grusvägen in till Claes ”Dulle” Lindblom och hans sambo Kicki är slingrig och något gropig efter vinterns härjningar. Fastigheten ligger vackert inbäddad i grönska och de hemmasnickrade blomlådorna skvallrar om att här bor någon händig person.

Claes och jag sätter oss i köket för att prata om hans motorintresse. Det första jag frågar om har inget alls att göra med motorer, jag är nyfiken på varför han kallas för ”Dulle”. Claes stryker katten som hoppat upp i hans knä och säger med ett skratt.
– Det är mina systrars fel! De började kalla mig för Dulle när jag var liten och sedan har det bara hängt med.

– Jaha. Hur började ditt motorintresse? Alla häromkring vet ju att du är en hejare på att skruva (Claes har verkstad i Gäddede).
Claes funderar lite innan han svarar.
– Jag var nog runt 6 – 7 år och hängde efter min storebror när han mekade och tyckte det var spännande så jag började själv skruva lite. Först höll jag på med cyklar men när jag blev äldre skruvade jag på mopeder. Jag ville göra dem lite häftigare.
Jag undrar hur man gör en moppe häftigare.
– Jo, man tar bort stänkskärmar och byter styre. Lite såna pojkgrejer du vet.

– Okej, men du verkar ha återfått ditt mopedintresse, säger jag och tänker på veteranmopeden som jag såg stod lutad mot husväggen.
Han skrattar och nickar.
– Japp, du tänker på min gamla Nyman från -58. Jag har sju mopeder och två av dem är körbara. De gamla grejerna blir coola med tiden. Jag har en tidsenlig hjälm när jag kör veteranmopeden.
– Mopeder går inte så fort, men jag har hört att du gillar att köra fort också.
Som svar visar han mig en bild där han sitter med hjälm i en bubbla och stort leende på läpparna. Han utbrister.
– Beetle Cup på Mantorp!
– Det låter spännande. Berätta mer!
– Jag körde tävlingar mellan 1998 – 2008. Racing som jag höll på med körs på banor och i Beetle Cup var det 18 bilar med i racet. Jag köpte en körklar bubbla men plockade ner hela bilen för att göra den tävlingsklar. Jag fixade rost, satt in en bur och trimmade den.

– Hur gick de där tävlingarna till?
– Det är sprintrace som gäller; gasen i botten, först till mål! Men man måste hålla sig kvar på banan också. Sedan beror det på vilken bana man kör på, det är 6 eller 12 varv beroende på banans längd. Mantorp är den bana jag kört mest på, tror det blev uppemot 2000 varv innan jag lade av! Mittsverigebanan i Härnösand fick jag premiärköra 1998. Det var riktigt vasst! Men jag har också kört på Knutstorp, Kinnekulle och Anderstorp. Jag vann Cupen 4 gånger!

– Det är ju väldigt bra gjort. Men bubblan slutade väl tillverkas någon gång på -90 talet, eller?
– Nej, den slutade tillverkas 2003. Den nya bubblan, New Beetle, kom sedan som jag också tävlade med.
– Till sist undrar jag vilken din allra första bil var?
– När jag var 16 år köpte jag en Amazon Combi.

Text: Renée Markusson
Foto: Privat