Från lervälling till asfalt – upprustade Öhn-vägen firar 20 år

Den ökända Öhn-vägen plågade länge lokalbefolkningen med svårkörda förhållanden för ungefär 30 år sedan. Efter osynliga klagomål till myndigheterna bildade Öhnborna Öhns Revolutionära Armé för att kämpa för förändring. Deras aktioner fick medieuppmärksamhet och ledde till en upprustning av vägen, som nyligen firade 20-årsjubileum..

Den ökända Öhn-vägen var under många år en grusväg som plågade både lokalbefolkningen och fordonen som körde på den. Regniga höstar och tjällossning under vårperioderna förvandlade vägen till en lervälling där bilar fastnade, och byborna fick ständigt reparera sina fordon. Trots upprepade klagomål från invånarna till Vägverket och kommunen dröjde förbättringarna. Till slut hade Öhn-borna fått nog.
För ungefär 30 år sedan bildade de med glimten i ögat Öhns Revolutionära Armé, ÖRA. Deras mål: att tvinga fram en ny väg. Med kreativa metoder och en stor gemenskap gjorde de räder på vägen under tjällossningsperioden. ÖRA upprättade ett “huvudkontor” i en husvagn längs vägen, bemannad dygnet runt. De stoppade timmerbilar från att köra på den redan sönderkörda vägen och planterade potatis i de djupa hjulspår som bildades i leran.
Det jämtländska skogsbolaget Camfore, som hade köpt timmer från en privat skogsägare, började få problem. Tiden för timrets färskhetskrav närmade sig, och sågverken kunde snart inte ta emot det. Media fick upp ögonen för konflikten, och Mittnytt gjorde reportage om kampen och ÖRA:s representant, Kjell Wikberg, förklarade att det inte handlade om uppmärksamhet, utan om en ny väg för byborna.
Mittnytt bjöd också in både Kjell och Vägverkets representant, Örjan Oscarsson, till en intervju. Oscarsson menade att vägen var tillräckligt stark för timmertrafik, medan Kjell och byborna hävdade motsatsen.
– Det är bara basarna som tycker att vägen håller, ingen av oss som bor här eller de som arbetar med vägen håller med, sa Kjell Wikberg.
Trots den mediala uppmärksamheten dröjde det innan förändringar skedde. Men till slut, för drygt tjugo år sedan, fick byborna sin vilja igenom, och vägen rustades upp. Öhn-borna gick man ur huse och hjälpte till med röjning längs vägen och därefter satte vägverket skopan i backen och dikade, lade nya trummor och förstärkte med grus innan den efterlängtade asfalteringen genomfördes.
I september i år firade Öhns Byalag 20-årsjubileum för den nya vägen med en bilkortege och tårtkalas. Under firandet talade Birger Lindgren och Bosse Danielsson, två personer som var med när vägen invigdes för tjugo år sedan.
– Vid invigningen grävdes vår fysiska “stridsyxa” ned av en representant från Vägverket och av byborna Tage Sundin och Kjell Wikberg här utanför gamla skolan, berättar Bosse Danielsson.
Nu ägnar Öhns Byalag sin tid åt att utveckla byn och göra den trivsam för de cirka 80 fastboende och sommarstugeägarna. Byalagets lokal i den gamla skolan är en viktig samlingspunkt, där byfester, musikkaféer och andra evenemang regelbundet hålls. Nyligen slutfördes arbetet med att inreda övervåningen för att byns barn och ungdomar ska få ett eget krypin för sina aktiviteter.
Öhn, som blev ”Årets by” i Strömsunds kommun för ett antal år sedan, fortsätter visa att de förtjänade utmärkelsen.

Text: Sten Strömgren
Foto: Privat