Med ånglok genom Sikås och Hoting – En historisk resa på Inlandsbanan

Järnvägsmuseet genomförde sin höstresa längs inlandsbanan och mellan Östersund och Hoting drogs tågsetet av ett rykande ånglok. En stor skara åskådare vid spåret för att få en skymt av tåget när det passerade Ulriksfors och Hoting.

Mellan den 5 och 12 september 2024 genomfördes en av årets två spännande tågresor på Inlandsbanan, då Järnvägsmuseet genomförde sin höstresa längs inlandsbanan.
Resan, som startade i Stockholm och tog sig norrut, passerade flera destinationer, men för många var höjdpunkten tågets färd mellan Östersund och Hoting, där tågsetet drogs av ett rykande ånglok.
De klassiska stoppen i byarna Sikås, Ulriksfors och Hoting bjöd på en unik inblick i järnvägens historia.

Från Stockholm till Strömsunds kommun
Resan med Vildmarkståget inleddes den 5 september i Stockholm och fortsatte norrut draget med ellok och diesellok upp till Östersund. Den 7 september var det dags för sträckan Östersund – Hoting och då kopplades ett ånglok från Järnvägsmuséet på som dragare och för att säkra driften vid start och större stigningar knuffade ett diesellok på.

Rejält träningspass för eldarna
Att hålla ett ånglok i drift kräver inte bara teknisk skicklighet utan även fysiskt arbete. Mellan Östersund och Hoting förbrukade ångloket cirka två ton kol, vilket innebar ett rejält träningspass för eldarna. Dessutom gick det åt cirka en kubikmeter vatten per mil för att hålla ångtrycket uppe.
I Ulriksfors samlades en stor skara åskådare vid spåret för att få en skymt av tåget när det passerade. Ånglokets mäktiga ljud och rykande skorsten skapade en atmosfär som förde tankarna tillbaka till järnvägens storhetstid.

100 år gammalt ånglok
Tågklarerare Jan Jonsson, som för dagen var iförd SJ:s tjänstedress, dirigerade in ångloket på Ulriksfors station och de gamla vagnarna, dragna av ett över 100 år gammalt ånglok, gav en oförglömlig upplevelse för både resenärer och lokalbefolkningen.
Vid nästa stopp i Hoting samlades också en stor skara åskådare. Här kopplades ångloket av, och dieselloket tog över för den fortsatta färden norrut. Men det var ångloket som hade stått i centrum, och många passade på att fotografera och beundra tåget innan det lämnade stationen.

Text och foto: Sten Strömgren
Jan Jonsson fotograferad av Heike Lippertz