YXSKAFTKÄLEN (sgt) Efter ett års uppehåll är Lusthuset och Yxskaftkälens Järnvägar återigen öppet för allmänheten. Till Yxskaftkälen i Strömsund kommun kommer tusentals besökare varje sommar för att titta på Kalle Lindbergs miniatyr av Inlandsbanan i skala 1:22 som han har byggt upp hemma i trädgården.
Ett 30-tal olika tåg tuffar runt på den 900 meter långa rälsen och hit lockas tågentusiaster från hela Europa. Särskilt de från Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.
Det är en järnväg som ska föreställa Inlandsbanan som den var på 50- och 60-talet när den gick mellan Hoting och Östersund. Anläggningen fortsätter växa. Senaste tillskottet blir bland annat en miniatyr av Ströms Vattudal före broinvigningen 1956.
– Min version blir med färjetrafik istället, säger Kalle glatt.
Det var över 20 år sedan som Kalle Lindberg och sambon Märit köpte Yxskaftskälens gamla skola och omvandlade den till ett lusthus – en vattenträdgård med olika dammar och vattenfall för att folk skulle få se figurerna i rätt miljö.
– Vi har rätt många vattenmiljöer och det finns ingen liknande anläggning i Norden, säger Kalle.
I början av 2000-talet bestämde han sig för att satsa på en modelljärnväg utomhus då han ända sedan barnsben varit fascinerad av tåg.
– Jag vill att dagens unga generation ska upptäcka det här med modelljärnväg. En hobby som håller på att dö ut och som är mycket mer kreativ än datorspel, säger Kalle.
Under vinterhalvåret ägnar Kalle Lindberg tiden till att snickra hus i miniatyr och hitta på tekniska lösningar tillsammans med sin österrikiska kontakt som förser honom med skräddarsydda datalösningar.
– Det finns alltid något att sysselsätta sig med. Det är det som är det fina med att vara sin egen chef – att man lägger upp sina dagar som man vill, säger Kalle.
Fram till för fyra år sedan tuffade det på som vanligt för Lusthuset och Yxskaftkälens Järnvägar, men sedan inträffade något som kom att förändra allt.
Visningsträdgården vid lusthuset i Yxskaftkälen blev helt förstörd under en hagelstorm i juni. Flera tak och fönster gick sönder och färgen på gårdens tiotal hus haglade bort.
– Det var några dagar innan vi skulle öppna. Det kom 150 millimeter vatten, förutom haglen som var 30-50 millimeter stora. Drivorna, som var uppemot 50 centimeter höga, var kvar fem dagar efteråt. Varje damm såg ut som man skjutit med kulspruta genom dammduken. Det blev ett hundratal hål i varje damm. Haglen i körcentralen förstörde all elektronik, säger Kalle.
Vad som senare följde var flera års reparationer av anläggningen. I dag har Kalle Lindberg, tillsammans med Sigvard Espvall, lagat de mest utsatta byggnationerna som ska klara alla slags väder.
– Vi hade några incidenter i vintras med all snö som kom, men jag vågar nog påstå att vi är bättre rustade nu, säger Kalle bestämt.
I slutet av juli var det så dags för nypremiären av Lusthuset och Yxskaftkälens Järnvägar. Kalle Lindberg berättar att folk har varit på honom om när de ska öppna upp för allmänheten igen.
– Jag vet inte hur många förfrågningar jag fått, och jag har inte velat lovat någonting, men den här gången fick jag så lov att ge efter, avslutar Kalle med ett skratt.
LINA WAHLNEMO