HAMMERDAL (SGT) Den omtalat kalla ”krigsvintern 1942” skulle en tillfällig krigsflygbas upprättas på Hammerdalssjöns is i Jämtland. Orsaken var att det stora och topphemliga krigsflygfältet i Hallviken ännu inte var helt färdigställt. En i all hast improviserad flygbas blev därför absolut nödvändig. Bland annat måste tvåmotoriga, tunga bombplan av typen B 3, Junkers JU 86, från F 1 i Västerås kunna baseras strategiskt mitt i landet.
Snöröjningen påbörjades med en Scania-Vabis plogbil, en enorm snövält samt en Caterpillar bandtraktor utrustad med den absoluta nymodigheten, separatmotordriven snöslunga!
Nu går det ju inte alltid som man tänkt…
Både bandtraktorn och den svindyra snöslungan gick genom isen, som försvagats av den stränga kylan och snödjupet. Efter mycket arbete lyckades man till slut bärga maskinerna ur vaken som hela tiden hotade att frysa till och som man därför tvingades hålla öppen dygnet runt.
Väl uppe ur Hammerdalssjöns isdjup frös maskinerna omedelbart ihop i den 40-gradiga kylan och kunde endast med stor möda fraktas i land och in i uppvärmda lokaler.
Efter att ha genomgått välbehövliga reparationer kunde ekipaget till slut, och som det var tänkt, stationeras på Hallvikens krigsflygfält, som för övrigt blev Sveriges första med asfalterad rullbana.
Per Ericsson